ويژگي هاي ياران امام قائم
» روايات
» گفتار ما
روايات
1- اميرالمؤمنين عليه السلام فرمود: «ياران مهدي جوان هستند و پير در ميان آنها وجود ندارد مگر به مقدار سرمه در چشم و نمک در غذا، و کمترين چيز در غذا نمک است.» [1] .
2- امام صادق عليه السلام فرمود: «گويا قائم عليه السلام را بر منبر کوفه مي بينم که سيصد و سيزده تن از يارانش، به عدد مجاهدان بدر، گرداگردش را گرفته اند، آنها ياران بيرقها [2] و حکام خدا در روي زمين هستند...» [3]
3- امام باقر عليه السلام فرمود: «گويا اصحاب و ياران امام قائم عليه السلام را مي بينم که شرق و غرب را پر کرده اند، هيچ چيز در عالم پيدا نمي شود مگر اينکه از آنها اطاعت مي کند، و حتي درندگان و پرندگان وحشي نيز مطيع آنها هستند، همه چيز در روي زمين خواهان به دست آوردن رضايت آنهاست تا جايي که قطعهاي از زمين بر قطعه اي ديگر افتخار مي کند و مي گويد: «امروز مردي از ياران قائم عليه السلام از روي من عبور کرد.» [4] .
4- ابو بصير مي گويد: امام صادق عليه السلام فرمود: «اينکه لوط عليه السلام به قومش گفت: (لو أن لي بکم قوه أو اوي الي رکن شديد)، [5] چيزي جز آرزوي داشتن نيروي حضرت قائم، و تکيه به قدرت ياران آن حضرت نبود، به هر مردي از ياران امام عليه السلام، نيروي چهل مرد داده شده و دلش از پاره هاي آهن محکمتر و قويتر است، اگر از کوهها عبور کنند، کوهها از هم مي پاشند، تا خداوند عزوجل راضي نشود شمشيرهايشان را غلاف نخواهند کرد.» [6] .
5- مفضل بن عمر مي گويد: امام صادق عليه السلام فرمود: آيهي (أينما تکونوا يأت بکم الله جميعا) [7] دربارهي آن عده از اصحاب امام قائم عليه السلام، که غايب هستند نازل شده است که ناگاه شب هنگام از بسترهايشان غايب مي شوند و صبح در مکه هستند، بعضي از آنها در ميان ابر حرکت مي کنند، اسم آنها، نام پدرشان و سيما و قيافه و نسبشان شناخته مي شود.» مفضل مي گويد: عرض کردم: فدايت شوم، ايمان کدام يک از آنها قويتر است؟ فرمود: «آنکه روز در ميان ابر حرکت ميکند.» [8] .
6- جابر جعفي مي گويد: امام باقر عليه السلام فرمود: «در بين رکن و مقام، سيصد و چند نفر، به تعداد مجاهدان بدر، با امام بيعت مي کنند، که برگزيدگان مصر، شايستگان اهل شام، و نيکان عراق در ميان آنها وجود دارند، آن گاه آنچه خداوند اراده کند به دست امام قائم بر پا ميشود.» [9] .
7- ابان بن تغلب مي گويد: با امام محمد باقر در مسجد کوفه - مسجد الحرام - بودم، آن حضرت در حالي که دستم را گرفته بود فرمود: «اي ابان سيصد و سيزده نفر به اين مسجد خواهند آمد، مردم مکه مي دانند که هنوز پدران و اجداد آن افراد هم به دنيا نيامده اند، شمشيرهايي با خود دارند که روي هر کدام، نام صاحب شمشير به دنيا نيامده اند، شمشيرهايي با خود دارند که روي هر کدام، نام صاحب شمشير و نام پدرش و حسب و نسبش نوشته شده است، آن گاه منادي ندا مي دهد که: «اين مهدي است که چون داوود و سليمان قضاوت مي کند، و در قضاوت کردن احتياجي به دليل و شاهد ندارد.» [10] .
8- امام باقر عليه السلام فرمود: «...شمشيرهايي بر خود بسته اند که بر روي هر کدام هر هزار کلمه نوشته شده و هر کلمه کليد هزار کلمه است، باد از هر ناحيه اي وزيدن مي گيرد ندا مي دهد که: «اين مهدي است که همچون داوود قضاوت مي کند و به شاهد و مدرک احتياج ندارد.» [11] .
9- امام باقر عليه السلام فرمود: «ياران قائم، سيصد و سيزده نفر از فرزندان عجم هستند، بعضي از آنها به هنگام روز در ميان ابر حرکت مي کنند، به اسم خودشان و نام و پدرشان و حسب و نسب شناخته مي شوند، بعضي از آنها بر بستر خوابيده اند ولي ناگهان بدون قرار قبلي در مکه گرد هم مي آيند.» [12] .
10- حسين بن ثوير بن ابي فاخته از پدرش از امام زين العابدين نقل مي کند که فرمود: «وقتي قائم ما قيام کند خداوند مرض و ناراحتي را از شيعيان ما مي برد و دلهاشان را چون پارههاي آهن، محکم قرار مي دهد و نيروي هر مردي را با نيروي چهل نفر برابر ميگرداند و آنها را حاکم و رئيس بر مردم قرار مي دهد.» [13] .
11- امام صادق عليه السلام فرمود: اصحاب حضرت موسي طبق آيه (ان الله مبتليکم بنهر)، [14] با خوردن از آب نهري امتحان شدند، ياران قائم نيز تحت چنين امتحاني واقع خواهند شد.» [15] .
گفتار ما
از نه حديث اول، ويژگيهاي ياران خاص آن حضرت و از حديث دهم، خصوصيات عموم اصحابش شناخته مي شود و حديث يازدهم گواه آن است که تمام ياران امام مورد آزمايش واقع مي شوند.
چگونگي امتحان اصحاب امام از روايت يازدهم فهميده مي شود و از آيه بعد (ولو لا دفع الله الناس بعضهم ببعض لفسدت الأرض و لکن الله ذو فضل علي العالمين) [۱۶] نيز بر مي آيد که وجود اصحاب سرافراز در امتحان، فضل و منتي است که خداوند بر جهانيان مي گذارد و به دست آنها فساد و مفسدان را از زمين بر مي دارد.
اينکه در حديث يازدهم آمده است که اصحاب مهدي مثل اصحاب موسي امتحان مي شوند، بر حسب ظاهر دلالت دارد که آزمايش ياران حضرت، نظير آن چيزي است که براي لشگر طالوت واقع شد و با آن مشابهت دارد، اما کاملا عين همان آزمايشها نيست، و اين مطلب از کلمهي «مثل» در روايت، فهميده مي شود. [۱۷] .
در بعضي از روايات اشاراتي بر اين مطلب وجود دارد: مثلا ابو بصير از امام باقر عليه السلام نقل مي کند که فرمود: «قائم عليه السلام احکامي اجرا مي فرمايد که بعضي، آنها را نادرست مي دانند و انکار مي کنند، مثل کسي که طبق حکم آدم عليه السلام، در برابر حضرت کشته مي شود، عده اي انکار مي کنند و نادرست مي شمارند، آنها را پيش مي کشد و گردن مي زند؛ بر طبق حکم داوود عليه السلام، کسي در برابر آن حضرت با شمشير کشته مي شود، طبق حکم ابراهيم عليه السلام، در برابر آن حضرت با شمشير کشته مي شود، عده اي آن را نادرست مي دانند، آنها را پيش مي کشد و گردن مي زند، آن گاه بر طبق حکم محمد صلي الله عليه و آله و سلم حکمي مي فرمايد، هيچکس آن را انکار نمي کند و نادرست نمي شمارد.» [۱۸] .
پي نوشته ها :
[۱] اثباتالهداه، ج 3، ص 517، روايت 377.
[۲] در متن روايت، عبارت «أصحاب الألويه» است که ما، ياران بيرقها ترجمه کرديم ولي ظاهرا، به قرينهي اينکه آنها در زمين حاکم هستند و روايت در مقام بيان قدرت آنهاست، چنانکه در روايت ششم از فصل اول همين باب نيز چنين است، ممکن است «أصحاب الولايه» يعني داراي ولايت، بوده باشد، و اين با معني بقيه قسمتهاي روايت سازگارتر است. مترجم.
[۳] اثباتالهداه، ج 3، ص 494، روايت 247.
[۴] اثباتالهداه، ج 3، ص 494، روايت 248.
[۵] هود: 80- اي کاش در برابر شما نيرويي داشتم يا به شخص قابل اعتماد و قدرتمندي پناه مي بردم.
[۶] اثباتالهداه، ج 3، ص 494، روايت 249.
[۷] بقره: 148- هر جا که باشيد همهي شما را گرد هم مي آورد.
[۸] اثباتالهداه، ج 3، ص 493، روايت 246.
[۹] اثباتالهداه، ج 3، ص 517، روايت 378.
[۱۰] اثباتالهداه، ج 3، ص 546، روايت 537.
[۱۱] اثباتالهداه، ج 3، ص 546، روايت 539.
[۱۲] اثباتالهداه، ج 3، ص 547، روايت 540.
[۱۳] اثباتالهداه، ج 3، ص 496، روايت 259.
[۱۴] بقره: 249- خداوند شما را به نهر آبي مي آزمايد.
[۱۵] اثباتالهداه، ج 3، ص 516، روايت 367.
[۱۶] بقره: 249 تا 251 - اگر خداوند ضرر و فساد بعضي از شما را به وسيلهي بعضي ديگر از ميان بر ندارد فساد و تباهي، زمين را فرا مي گيرد اما خداوند بر تمام جهانيان فضل و رحمتش را فرو مي ريزد.
[۱۷] يعني ممکن است در جزئيات، مکان، زمان و ساير مشخصات تفاوتي وجود داشته باشد، اگرچه در اصل نحوهي امتحان مشابهت وجود دارد. مترجم.
[۱۸] اثباتالهداه، ج 3، ص 585، روايت 796.